Pergető Botok

Régi szerelmünk a pergetés, sokan nem is tudják, de egy időben szinte minden horgászboltban kaphatóak voltak az általunk gyártott kézműves körforgó- és támolygó villantók. Ez évtizedekkel ezelőtt történt, de azóta is rendszeresen vadászunk főleg csukára, balinra, süllőre, harcsára és domolykóra. Korszerű grafitbotot is használunk, ha kifejezetten nagy harcsára horgászunk, illetve, ha gumihallal pergetünk süllőre, ott jól jön a nagyon gyors akció. Minden más esetben tökéletesen használhatóak a tonkinnád pergető botok és elmondhatatlan az az öröm, amit egy-egy szebb hal kifogása jelent egy ilyen felszereléssel.

Alapból háromféle botot készítünk hagyományos (spinning) és multis (casting) verzióban is, de kívánságra 180 cm és 300 cm közötti hosszban szinte bármilyen pergető botok el tudunk készíteni. A gyakorlatban a következő három kategória használható legjobban:
  • 210 cm-es light pergető bot, 5-15g dobósúllyal. Ilyen pergető bot az összes neves angol, német, francia és amerikai gyártó kínálatában szerepelt, ezek a botok tökéletesek domolykó, sügér és pisztráng pergető horgászatára körforgó villantókkal, wobblerekkel, blade-csalikkal és szinte bármely hasonló műcsalival.
  • 230-250 cm tonkinnád pergető botok: Mindenes pecák, ezekkel igazán sokat kísérleteztünk és örömmel állíthatjuk, hogy közel kerültünk a tökéletes bambusz pergető bot megalkotásához. Több, mint 10 angol és amerikai gyártású ilyen méretű bot tesztelése után azt találtuk, hogy az Orvis ’Impregnated HD spinning’ a legjobb kiindulási alap (230 cm, 2 részes, 5-20g). Ez egy szépen pörkölt sötétbarna színű, a kipróbált botok közül a legfeszesebb pálca, egy igazi balinvadász bot. Nyele hosszabb kezű emberek számára azonban rövidnek bizonyult, hosszúságban pedig még egy picit növelhetőnek éreztük, így a parafázott részt 5 cm-el, a teljes hosszúságot pedig 10 cm-el növeltük, így egy még jobb pálcát kaptunk. Végül, hogy a horgászbot gyorsabb, még kezesebb és nem utolsó sorban könnyebb legyen, készítettünk egy könnyített, üreges változatot is a fenti paraméterekkel. Azt gondolom, ezzel megalkottuk a természetes anyagból készített egyik legjobb pergető botot, amely tökéletesen alkalmas balinhorgászatra, feketesügeres pecára, süllő wobbleres horgászatára és a beeső átlagos csukák láttán sem ijed meg...
  • 240-270 cm csukázó botok. Ha kifejezetten csukára horgászunk, akkor a fentieknél erősebb botra lesz szükségünk, főleg, ha nagyobb, akár 10 kiló feletti csukák támadására is számíthatunk. Nagyon szép minták alapján bátran vállaljuk csukás pergető botok elkészítését, ezek általában a 15-40g dobósúly tartományba esnek, cserkelő pontyozásra is kiválóan alkalmasak, hal fársztásával nem lehet eltörni őket.